Sådan får du styr på firmaets regnskab

Mange selvstændige har store problemer med at få sat sig ned og ordne deres regnskab. Det kan være fristende at tænke, at man bare ordner det en anden dag, men pludselig er det tid til at aflevere momsregnskab, og man har ikke helt styr på, hvordan man lige griber det an. Man går i panik og har et par dage, hvor man ikke få lavet noget, eller ringer febrilsk til sin revisor og vil have dem til at ordne alle sine problemer.

Det behøver ikke være sådan, hvis du følger rådene fra denne artikel.

Få et godt regnskabsprogram

Mange benytter stadigvæk ikke et regnskabsprogram, eller de har et dyrt program, som de ikke helt ved, hvordan de skal bruge. I stedet bør du finde et nemt regnskabsprogram.

Der er nogle klare retningslinjer for, hvad et godt regnskabsprogram burde kunne. Du kan uploade dokumenter fra din mobil, så du altid kan have styr på dine kvitteringer. Det fungerer online, så du kan arbejde på dit regnskab, uanset hvor i verden du befinder dig. På den måde kan du også dele adgang med en regnskabsansvarlig eller din revisor.

Før du går videre, er det vigtigt, at du har et godt regnskabsprogram, for ellers bruger du alt for lang tid på bogføring, og selvom det er vigtigt, er det ikke det, som øger din omsætning. Du kan kalde det for et nødvendigt onde, for at du kan udvide din virksomhed og spare tid.

Outsource opgaven men tag stadigvæk ansvar

Da du startede din virksomhed, gjorde du det næppe, fordi du elsker at lave regnskab. I stedet havde du noget, som du gerne vil sælge til andre. Dette gør sig gældende, om du lever af at holde foredrag, eller du har en webshop, der sælger sko.

Alle virksomheder skal betale skat, og alle virksomheder skal have styr på deres regnskab. Men det er ikke sikkert, at du selv skal stå for dit regnskab. Mange gør det i starten for at spare penge, men ofte ville det være bedre, at de skaffede flere kunder og lad en revisor stå for deres regnskab.

I dag kan du hyre en billig bogholder, som kan holde styr på dit daglige regnskab, og så kan du bruge en revisor til alle de dyre løsninger, så du er sikker på, at du har et godt regnskab. Hvis du har et ApS og A/S skal du have en revisor til at godkende dit regnskab. Det er billigere for dig, hvis du har et godt regnskab fra starten af.

Hvis du ikke mener, du har råd til det lige nu så prøv det af i en kort periode, og brug så de timer, som du lavede regnskab i til at finde nye kunder. Du vil hurtigt opleve, at det er en bedre måde for dig at bruge din tid på. Du vil opleve, at du får flere kunder, og dermed også mere overskud i livet.

I sidste ende skal du lave et godt regnskab, fordi det giver dit tryghed og øger dine muligheder for at tjene flere penge.